Wieliczka to nie tylko Kopalnia Soli

widok na tężnię solankową, drewniana kładka, po której spacerują turyści, w tle widok na miasto Wieliczka
Kopalnia Soli i Zamek Żupny w Wieliczce to jedno z najstarszych w Polsce przedsiębiorstw, które pod szyldem Żupy Krakowskie nieprzerwanie przez 700 lat produkowało sól, przynoszącą w najlepszym dla siebie okresie bajeczne dochody. Dzisiaj Kopalnia Soli to jeden z najbardziej znanych w Polsce i na świecie oraz najchętniej odwiedzany zabytek i atrakcja turystyczna. Nie jedyna, tak ciekawa w Wieliczce.

Wieliczka – pierwsza na liście UNESCO

Datowanie skał wielickiego złoża wskazuje, że istniało około 13,6 milionów lat temu – rozciąga się na długości około 10 kilometrów i szerokości do 1,5 kilometra. Sól warzono tutaj już 3500 – 2500 lat przed naszą erą. Pierwsze szyby poszukiwawcze wybito w Wieliczce już w XIII wieku. Kopalnia soli w Wieliczce znalazła się na pierwszej Światowej Liście Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego UNESCO, stanowi Pomnik Historii.

Dzisiaj wielicka kopalnia to niezwykle popularna w kraju i na świecie atrakcja turystyczna. Co tak zachwyca i przyciąga niezliczone rzesze turystów? W ciągu siedmiu wieków, na dziewięciu poziomach do 327 metrów w głąb ziemi, wydrążono 26 szybów i wybrano sól z 2040 komór. Pod Wieliczką powstał labirynt liczący prawie 300 kilometrów korytarzy i około 3000 komór. Część udostępniona do zwiedzania obejmuje 3,5 kilometra na głębokości 64 – 135 metrów. W podziemnych wyrobiskach podziwiać można przepiękne i unikatowe solankowe jeziorka, solne rzeźby i dawne urządzenia górnicze oraz wykute w soli kaplice, w tym najsłynniejszą – kaplicę świętej Kingi z relikwiami uznanej za świętą królowej Polski. To największa w Europie podziemna świątynia, do dziś pełniąca funkcje sakralne. Z kolei najstarszą w całości zachowaną solną świątynią jest kaplica świętego Antoniego (XVII wiek) – wszystkie jej rzeźby i zdobienia, nawet posadzka, zostały wykute w soli przez górników-rzeźbiarzy. Są w kopalni również kaplice urządzone współcześnie, jak chociażby wyjątkowa, solna i multimedialna kaplica pod wezwaniem świętego Jana Pawła II – Papieża Polaka. W sumie w wielickiej kopalni w ciągu stuleci powstało około 40 kaplic i miejsc kultu, do dzisiaj zachowało się 26.

Kopalnia soli w Wieliczce to również uzdrowisko leczące choroby dróg oddechowych. W trzech wydrążonych w soli salach na głębokości 135 metrów pod ziemią dzięki unoszącym się w powietrzu cząsteczkom mineralnym pochodzącym z soli, panuje specyficzny mikroklimat. Leczenie i rehabilitacja wzbogacone jest zabiegami wykorzystującymi naturalną solankę ze złoża leżącego na głębokości 255 metrów.

Muzeum Żup Krakowskich – jedno z największych na świecie muzeów górniczych

Z wielicką kopalnią nierozerwalnie związany jest Zamek Żupny w Wieliczce – Zamek i Kopalnia stanowiły od końca XIII wieku do 1945 roku jedno przedsiębiorstwo produkujące sól – Żupy Krakowskie, najstarsze na ziemiach polskich królewskie solne przedsiębiorstwo dumnie nazywane w średniowieczu Magnum Sal – Wielka Sól.

Obecnie w zamku i kopalni swoje ekspozycje i wystawy ma Muzeum Żup Krakowskich, jedno z największych na świecie muzeów górniczych. Podziemna trasa muzealna znajdująca się w wielickiej Kopalni soli na głębokości 135 metrów, ma 1,5 kilometra długości, obejmuje 19 komór i około 2000 zabytków, w tym rzeźby i obrazy z już nieistniejących podziemnych solnych kaplic. Zamek Żupny, jako rozszerzenie wpisu wielickiej kopalni, jest obiektem na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego Ludzkości UNESCO.

Sól, nazywana w średniowieczu białym złotem, miała ogromną wartość i przynosiła bajeczne dochody, dlatego też kopalnie i warzelnie soli nazywane żupami solnymi z reguły należały do władców, były źródłem utrzymania dworu i państwa. Żupa Krakowska przez całe stulecia była źródłem bogactwa kraju i materialnym fundamentem kultury – z jej dochodów finansowano przebudowę Zamku Królewskiego na Wawelu, utrzymanie pierwszej i najstarszej polskiej uczelni wyższej Akademii Krakowskiej (obecnie Uniwersytet Jagielloński), budowę i remonty klasztorów i kościołów. Wystarczy wspomnieć, że za panowania króla Kazimierza Wielkiego w okresie wzrostu i prosperity państwa polskiego dochody z soli stanowiły 25 % królewskiego budżetu. Żupy Krakowskie zaopatrywały w sól nie tylko cały kraj, ale także Węgry, Śląsk, Morawy i Czechy.

Sam Zamek Żupny składa się z Zamku Środkowego (XIII-XIV wiek), Północnego (XV wiek) i Południowego (XIX-XX wiek), baszty i murów obronnych (XIV wiek), ogrodu (XVIII wiek), pozostałości najstarszej w Polsce stołówki pracowniczej i najstarszego w Wieliczce poszukiwawczego szybu górniczego. Cyklicznie, każdego roku na zamkowym dziedzińcu organizowane jest Święto Soli – barwnie i atrakcyjnie opowiadające historię Wieliczki, jej kopalni i żupy oraz prezentujące górnicze dziedzictwo, tradycje i zwyczaje.

Tężnia Solankowa – największa w południowej Polsce

Sąsiadem kopalni jest kolejne miejsce, w którym można zadbać o zdrowie, odprężyć się i zrelaksować – to przypominająca średniowieczny zamek, największa w południowej Polsce solankowa tężnia o powierzchni 7500 metrów kwadratowych. Powstający w niej solny aerozol to najlepsza naturalna kuracja dla osób z chorobami dróg oddechowych, doskonały sposób na wzmocnienie systemu immunologicznego i ochronę przed skutkami zanieczyszczonego powietrza. Wyjątkową atrakcją tężni jest taras widokowy oraz ośmiokątna, ponad 22-metrowa wieża widokowa, z której można podziwiać panoramę Wieliczki i okolic.

Wieliczka Rynek – największy obraz trójwymiarowy w kraju i prawdopodobnie drugi na świecie

Do solnego świata przenieść się można również zwiedzając Rynek Górny w Wieliczce. Solny Świat to znajdujące się na płycie Rynku malowidło 3D – największy obraz trójwymiarowy w kraju i prawdopodobnie drugi na świecie, o powierzchni 350 metrów kwadratowych, wykonany w technikach odpornych na warunki klimatyczne, ruch pieszych i pojazdów. Przedstawia podziemne wyrobisko i komorę wielickiej Kopalni soli oraz wkomponowane w tę scenerię stojące na placu figury czterech górników z brązu wychodzące z podziemi na drewniane pomosty. Barwny, bardzo realistyczny solny świat zdaje się wciągać niczym magnes patrzącego nań widza.

Plac miejski wytyczono po lokacji miasta w 1290 roku na bazie typowego średniowiecznego układu szachownicowego – od kwadratowego rynku odchodzi osiem ulic, po dwie z każdego narożnika. Rynek pełnił funkcje gospodarcze i administracyjne, prowadził tędy szlak handlowy z Krakowa na Węgry, zbudowano ważne miejskie obiekty. Początkowo plac miał większą powierzchnię, ale w 1361 roku wydzielono z jego środkowej części kwadrat o boku około 75 metrów, a pozostałe fragmenty placu od północy i południa przeznaczono pod zabudowę. Zabudowa Rynku Górnego w większości pochodzi z XIX wieku. Stał tu ratusz, rozebrany w 1784 roku, na którego fundamentach wzniesiono Pałac Przychockich. Drewniana zabudowa Rynku Górnego spłonęła w 1877 roku, a działki po spalonych domach wykupili Żydzi z Klasna i wznieśli stojące do dziś murowane kamienice.

Klasztor franciszkanów – pierwszy murowany w Polsce

Z dochodów Żup Krakowskich ufundowana została w Wieliczce pierwsza w Polsce murowana świątynia franciszkanów reformatów stając się wzorem dla kolejnych kościołów tego zakonu w Małopolsce  – obecnie Sanktuarium Matki Boskiej Łaskawej Księżnej Wieliczki. Barokowy kościół dla zakonu zbudowano w 1626 roku, piętnaście lat później dobudowano do niego klasztor z wewnętrznym wirydarzem. W latach 1927 – 1928 wzniesiono budynek nowicjatu, dobudowano trzy skrzydła i nowe skrzydło zachodnie.

Sanktuarium to kościół jednonawowy z wnękami na ołtarze, kryty sklepieniem kolebkowym z lunetami. Drewniane ołtarze i wyposażenie jest dziełem zakonników – stolarzy i snycerzy.W ołtarzu głównym zachował się cenny, drewniany krucyfiks z XVIII wieku i figury świętych. To ten właśnie drewniany krucyfiks szczególnie upodobał sobie beatyfikowany Czcigodny Sługa Boży brat zakonny Alojzy Kosiba, modląc się przed nim żarliwie i już za życia wypraszając niezliczone łaski boże dla stroskanych, cierpiących, chorych odwiedzających wielicki klasztor i sanktuarium.

W Sanktuarium stygmatów świętego Franciszka czczony jest cudowny obraz Madonny z Dzieciątkiem – Matki Bożej Łaskawej, zwanej Księżną Wielicką lub Łaskawą Panią z Wieliczki. Według podań, XVI – lub XVII – wieczny obraz przywieźli kupcy włoscy lub bałkańscy i wymienili z górnikami za sól. Pierwotnie obraz znajdował się w kapliczce świętego Antoniego z Padwy, patrona górników, stojącej na zboczu wzgórza przy drodze z Wieliczki do Krakowa.

Wstawiennictwu Maryi przypisywane jest uratowanie Wieliczki w 1992 roku, gdy gwałtowny wypływ wody z kopalni groził zniszczeniem miasta.

W 1995 roku obraz został ukoronowany złotymi koronami, poświęconymi przez Jana Pawła II.

Kościół świętego Sebastiana – polichromie Tetmajera i witraże Matejki

W Lednicy, jednym z najbardziej malowniczych zakątków Wieliczki na zboczu wzgórza wśród starych drzew stoi piękny modrzewiowy kościółek z XVI wieku, przebudowany w XVIII wieku. Jego bogactwem są niezwykłe polichromie, obrazy, witraże, figury i rzeźby. Kościół świętego Sebastiana znajduje się na wyjątkowym małopolskim Szlaku Architektury Drewnianej.

W rokokowym ołtarzu głównym z drugiej połowy XVIII wieku znajduje się obraz świętego Sebastiana. Ołtarze boczne z XVII wieku to, wczesnobarokowy z obrazem Najświętszej Marii Panny i barokowy z krucyfiksem z XVII wieku. W kościele można również podziwiać obrazy z XVII – XIX wieku, dwie rokokowe figury z 1744 roku, figury apostołów z XVIII wieku i barokowo – ludowe rzeźby świętych Wojciecha i Stanisława. Niezwykła polichromia z lat 1903 – 1910 to dzieło Włodzimierza Tetmajera. Z kolei Stanisław Matejko, bratanek Jana Matejki, zaprojektował witraże. Niezwykle cenne obrazy Matki Bożej z XV i XVI wieku oraz obraz świętych Mikołaja, Andrzeja i Katarzyny z XVI wieku przeniesiono z Kościoła świętego Sebastiana do Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie.

Legenda podaje, że w miejscu dzisiejszego kościoła stała pogańska świątynia bogini Ledy – stąd według podań nazwa okolicy – Lednica. W połowie XVI wieku Wieliczkę spustoszyła epidemia cholery, zmarłych grzebano na cmentarzu na Wzgórzu Lednickim. Aby powstrzymać zarazę, okoliczni mieszkańcy postanowili w pobliżu cholerycznego cmentarza zbudować kościół jako wotum wdzięczności.

Multimedia


Regional tourist portal of the Marshal's Office of the Małopolska Region

Editors of the portal:

Regional Tourism Potential Development Department of Tourism

Contact:
Email address: 
[email protected]

Correspondence address:
30-017 Kraków
ul. Racławicka 56
Marshal's Office of the Małopolska Region

visitmalopolska.pl editorial board


Warning!
visitmalopolska.pl reserves the right to make changes to the materials (content, attachments, posters, graphics and photos) sent to the site.

 

Powiązane treści